Revolutsioon transpordis 10.11.2016

Nädalapäevad tagasi peeti Tallinna Tehnikakõrgkoolis autotehnika eriala tudengitele loeng “Revolutsioon transpordis, liikumine elektromobiilsuse suunas Tesla näitel”. Teemast kõneles Teslaklubi (autofännklubi) asutaja ning Teslarendi kaasomanik Eestis Mario Kadastik, kes muul ajal uurib CERNis ka osakestefüüsikat. Alljärgnevalt on refereeritud tema loengul kõlanud mõtteid, mida kommenteeris TTK transporditeaduskonna õppejõud Henri Vennikas.

Videot saab täies pikkuses vaadata siit:

http://eprints.tktk.ee/2556/1/audio-video-streamable.m4v

Esitluse juurde kuuluvaid slaide saab vaadata siit:

shutterstock_471343589

„Tänaseks päevaks on kindel, et tegemist on revolutsiooniga“.

Üks suurimaid murranguid transpordis on see, et nüüd hakkavad sõidukid ise sõitma. Viimane suur muutus oli 100 aastat tagasi, kui mindi hobustelt autodele üle. Kui suudame ka elektrit puhtalt toota, siis on elektriauto väga hea võimalus kohaliku õhu saastamise vastu, rääkimata globaalse keskkonnamõju vähendamist transpordi sektorist tulenevalt.

“Kui aku hind langeb alla 100-150 $/kWh ei ole „bensukatel“ enam konkurentsieelist”.

Inimeste valikuid auto valimisel ei suuna mitte CO2 näitajad ega globaalne keskmine temperatuur, vaid see, kui palju nad saavad oma sissetulekust sõiduki jaoks kulutada. Seni, kuni sisepõlemismootoriga transport oli tunduvalt odavam, polnud oodata ka elektriauto võidukäiku. Nüüdseks on erinevate sõidukite hinnad juba võrdväärsed ning väga kiiresti on elektriauto saavutamas hinnaedu.

“Teslaga Tartus käies, läheb see mulle edasi-tagasi maksma 10€”.

Sisepõlemismootoriga sõiduk, kütusekuluga 5 l/100km, vajab sama maa läbimiseks suurusjärgus 2x rohkem raha. Teisisõnu, mingi läbisõidu juures on auto teatud osa endast ära tasunud kütusekulude kokkuhoiu tõttu.

“15 minutit on tegelikult klassikaline kohvi-tualett-peatus”. 

Üks aspekt, mis inimesi elektriautode juures häirib, on sagedasem laadimisvajadus, kui tavalise sõidukiga tankimine. Pikka vahemaad sõites, laadimisvõimaluse olemasolul, pole aga mingit vahet, kui iga tunni kohta 15 minutit puhates, on vahepeal sõidetud maa elektrisõiduki puhul tagasi laetud akudesse.

“Tesla konkurentideks ei ole elektriautod. Tesla konkurentideks on kõik ülejäänud autod ja see on väike aspekt, millest nad pikka aega aru ei saanud”.

Paljud autotootjad pole tahtnud oma turuosa loovutada teiste tehnoloogiate turule toomisega. Tegelikult on nad oma positsiooni praktiliselt maha mänginud, lootes uute arengute läbilöögivõimetusele. Teisisõnu, paljuski inimesed õigustavad praegu kehtivaid norme ja süsteeme, nägemata võimalusi uute tehnoloogiate kasutusele võtmises.

“Teslale hakkab kuuluma umbes 90% kogu maailma aku toodangust”.

See on lihtsalt nii kõnekas fakt, et siia pole selgitusi vaja. Tegelikkuses tähendab see seda, et Tesla on valmis panustama oma visiooni läbimurranguks kogu ahela juhtimisse. Ja seda mitte ainult hea auto valmistamisse, vaid ka kõikide vajalike tehnoloogiate arengusse panustamisega, nagu akutehaste rajamine.

“Sinul on kaks silma ja aegajalt su tähelepanu hajub. Sellel autol on kaheksa kaamerat ja ta tähelepanu ei haju.”

Enamus, kuni 90-95% õnnetustest on põhjustatud inimfaktorist, peamiselt tähelepanematusest. Täisautonoomne sõiduk ei põhjusta õnnetusi. Isegi küsimus, et mis juhtub siis, kui autonoomne sõiduk peab valima, kas sõita 10 või 2 inimese otsa? Küsimus, kumma ta valiks, ei ole põhjendatud, kuna suure tõenäosusega täisautonoomne sõiduk sellisesse olukorda ei satu!

“Kui sõiduk on võimeline käima iga päev 4-5 tundi tööl ja toob sulle sedasi kuus sisse 300-400 €, moodustab see juba auto liisingu maksumuse.”

Kui praegu 80% ajast auto seisab lihtsalt parklas, siis tulevikus võib ta iseseisvalt sel ajal transporditeenusega raha teenida. Sellega saab juba suure osa sõiduki maksumusest tasutud, kui mitte isegi sõiduki omamisest raha teenida.

“Kogu see (kütuse tootmise) protsessiahel algusest kuni hetkeni, mil see meil paagis on – see kõik võtab sama palju elektrit, kui see, kui palju sa temaga sõita saad”.

Enamasti ei hinnata wtw (well-to-wheel) energiakulu ehk kui me näitame punktist A kuni B läbisõidu ja kütusekulu suhet, siis me ei arvesta, mis oli ka selle kütuse saamise kulu. Kui need aga kokku liita, siis energiakulu kokku on vähemalt kahekordne (kui mitte rohkem).

“Enamus tootmisest on hetkel veel aeglane sellepärast, et seal on kuskil faasis sees veel inimene”.

Kiirust piiravaks aspektiks on inimene. Paljuski, nagu me mõtleme autode kohta praegu, et me peame juhtima ja remontima ning hooldama, siis tulevikus toimuv perspektiivi muutus viib meid olukorda, kus transpordi omamine ja ülevalpidamine pole enam eesmärk, vaid selle funktsiooni kasutamine muutub oluliseks.

 

 


Kommenteeri

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

*