Prindi

Rõiva- ja tekstiiliteaduskonna erialaste teadmiste päev23.11.2014

TTK rõiva- ja tekstiiliteaduskond korraldas 21.11.2014 juba traditsiooniks saanud erialaste teadmiste päeva. Päevale olid kutsutud koostööpartnerid, üliõpilased ja teaduskonna vilistlased. Nii nagu eelnevatelgi kordadel oli põhirõhk päeval väliskülaliste ettekannetel. Lea Heikinheimo Lahti Rakenduskõrgkoolist rääkis rõivastele esitatud füsioloogilistest ja termoregulatoorsetest nõuetest. Mikael Corbe firmast ACG Accent AB andis nõu, kuidas anda lisaväärtust rõivabrändile. Gerber Tecnology Põhjamaade ja Baltimaade müügijuht Robert Olsson firmast ACG Nystrõm AB andis ülevaate Gerberi erialaprogrammide uuendustest. Rõiva- ja tekstiiliteaduskonna üliõpilane Mariann Lukka tutvustas oma erialase praktika läbimist Hollandis.

Eesti Rõiva- ja Tekstiililiidu juhatuse esimees Meelis Virkebau võttis vaatluse alla rõiva- ja tekstiilitööstuse arengusuunad nii Eestis, Euroopas kui globaalses mõõtmes. Ta analüüsis tööstusharu ohtusid ja nõrkusi, tõi esile Eesti võimalused ja tugevused. Virkebau sõnul on Eestis hõivatud valdkonnas 10 000 töötajat, 1100 noort õpib kõrgkoolides ja kutseõppasutustes erinevaid rõiva- ja tekstiilierialasid. Pärnu Kutsehariduskeskuses on väljatöötamisel uus õppekava valdkonnas – operaator, mille järele on vajadus ettevõtetes.

Rõivatööstus on globaalsele konkurentsile kõige rohkem avatud, näiteks on tarbijahinnaindeks alanenud keskmiselt 41%. Kui 1993. a maksis T-särk 10 USDi, siis 2013 vaid 5.90 USDi. Samas tõi Virkebau välja üle kümne eduloo Eestist, mille üle võime vaid heameelt tunda: Soome Nanso kolib tootmise Tallinna; De Lux ostis Soomes täiendava tehase; Baltika alustas üle Euroopa veebimüüki – aasta kaubandusteo nominent; Sangari triiksärki aitab valida digiassistent; Wendre ostis Finlaysoni tehase Soomes ja Venemaal koos kaubamärgiga Familon; Protex Balti alustas nutirõivaste tootmist jne.

Rõiva- ja tekstiilitööstuse sektor jaguneb alasektoriteks, mille väljakutseteks on jätkusuutlikud ärimudelid: oma tooted, kaubamärgid, ja jaemüük; efektiivsed ettevõtted, kes toodavad globaalsetele jaemüüjatele; kaitse-, töö- ja spordirõivad; nišitooted; tehnilised ja tööstuslikud tekstiilid; koostöös IT ettevõtetega „tarkade toodete“ arendus; koostöö ettevõtete vahel, kõrgkoolidega.

Virkebau iseloomustas olukorda maailmas, mõned näited: tootmine kolib Hiinast tagasi; Suurbritannial on Euroopas esikoht veebimüügil; Itaalia annab 35% valdkonna ELi kogukäibest (Itaalia valitsus toetab ettevõtteid 30 miljoni euroga). Positiivsena tõi Virkebau lõpetuseks välja tulevikusuundumuse, et toodete hinnad hakkavad 5 aasta jooksul kasvama 10-20%.

rõivapäev   rõivapäev rõivapäev


  • Jaga: