Tallinna Tehnikakõrgkool viis Transpordiameti tellimusel läbi uuringu, et hinnata kuni 25,25-meetriste ja kuni 60-tonniste EMS autorongide mõju liiklusohutusele Eestis. Uuringu kohaselt ei suurenda Euroopa moodulsüsteemile (EMS) vastavate autorongide kasutuselevõtt Eesti teedel liiklusõnnetuste riski, kui rakendatakse täiendavaid ohutusmeetmeid.
Uuringu käigus uuriti kuni 25,25-meetriste ja kuni 60-tonniste EMS autorongide sobivust Eesti teekoridoridele, nende mõju teistele liiklejatele ja võimalikku mõju liiklussurmade ja raskete vigastuste statistikale.
Uuringu raames korraldati kaks põhjalikku katsepäeva, mille käigus testiti autorongide manööverdusvõimet, liikumisdünaamikat ning ohutust avalikel teedel. Lisaks viidi läbi rahvusvahelise kogemuse võrdlus, millest selgus, et näiteks Soome ja Rootsi on EMS autoronge edukalt kasutanud juba aastaid. Uuringu tulemusena ilmnes, et Euroopa moodulsüsteemile vastavate autorongide kasutuselevõtt Eesti teedel ei suurenda liiklusõnnetuste riski eeldusel, et rakendatakse täiendavaid ohutusmeetmeid.
Uuringu lõppjäreldusena esitati konkreetne soovituspakett, mis hõlmab liikluskorralduslikke lahendusi, taristu arendamist, tehniliste nõuete täpsustamist ning juhikoolituse täiustamist, pakkudes tugeva aluse EMS autorongide ohutuks ja tõhusaks integreerimiseks Eesti teedevõrgule.
Uuringu tulemustest lähtuvalt toetab Vabariigi Valitsuse liikluskomisjon Transpordiameti ettepanekut lubada EMS veokid Eesti teedele valitud marsruutidel eriveoloa alusel. Selleks tuleb kohandada taristut, täiendada liikluskorraldust ja teavitada kõiki liiklejaid uuest lahendusest.
Seega on liiklusohutuse seisukohalt on võtmetähtsusega süsteemne ja kontrollitud lähenemine, mis tagab, et pikemad autorongid ei kujutaks endast ohtu teistele liiklejatele. EMS autorongide kasutuselevõtt on kavandatud alates 2026. aasta esimesest poolest.
EMS veokite kasutuselevõtt Eestis on kooskõlas ka Euroopa Liidu üldise suunaga tõsta maanteetranspordi efektiivsust ja vähendada keskkonnamõju. Samas on arvestatud Eesti eripärasid — näiteks raudteevõrgustiku hõredust ja maanteetranspordi olulisust siseturul. EMS veokite kasutamine on juba laialt levinud teistes Euroopa riikides, sealhulgas Soomes, Rootsis, Taanis, Hollandis ja piirangutega ka Saksamaal, Belgias, Hispaanias, Norras, Lätis, Iirimaal ning Tšehhis.